zaterdag 27 november 2010

De Rodenburgs actrice Marie Vinck aan het fornuis tijdens de kookmarathon


De Rodenburgs actrice Marie Vinck stond even aan het fornuis tijdens de kookmarathon. Kan ze koken of deed ze alsof?

Marie Vinck: 'Mijn onregelmatig leven verplicht mij om veel uit te gaan eten. Maar als ik kan, prop ik mijn ijskast vol om iets klaar te maken. Ik hou van pasta's, eet bijna nooit vlees en de Japanse keuken charmeert me. Ik kom hier om het goede doel te steunen. Af en toe moet dat kunnen. Leuke eetplekjes in Kortrijk? Hm, we werken zo hard tijdens de draaidagen van De Rodenburgs, dat ik er nog de tijd voor vond. Maar als ik iets op TV zie over Kortrijk, dan herken ik wel één en ander.

Marie Vinck: Of de West-Vlamingen me bevallen, dat is eigenlijk een vervelende vraag. Vergelijken is altijd moeilijk. Ik weet eigenlijk niet goed wat daarop te antwoorden. Dit hier is alvast een fijne bedoening, echt. Ik heb het graag gedaan.'

Kortrijkzaan Dirk Dupont stond 24 uur lang aan het fornuis op het Schouwburgplein in Kortrijk. Het levert hem een wereldrecord op. BV's als Marie Vinck kwamen hem een hart onder de riem steken.

Na 24 uur koken was Dirk Dupont aan zijn derde paar schoenen toe, had hij een massage gekregen van zijn kinesist en stond de energiedrank onder de toonbank. Maar de zaakvoerder van de Kortrijkse kookboetiek was bijzonder tevreden toen er werd afgeteld naar een wereldrecord.

Dupont: 'De start van de week van de smaak hebben we in Kortrijk goed genomen. Ik heb dit niet alleen gedaan. Er is bijzonder veel medewerking gekomen. Iedereen die me kwam steunen, van BV's als Marie Vinck tot koks, ze deden het gratis en voor het goede doel.'

Eén van die helpende handen was Luc Stragier, zaakvoerder van een bedrijf dat serres maakt. Stragier: 'Fantastisch hoe het liep. Tot half vier vrijdagmorgen was er hier ambiance. Om half vijf kwamen twee klanten van Dirk om hem aan te moedigen. Even later arriveerden een paar studenten die de nacht te kort vonden. Daarna volgde al gauw het ontbijt en sijpelden de toeschouwers weer binnen. Dirk kreeg een dip rond 11.30uur, maar hij beet door.'

De tent waaide donderdagmorgen bijna weg, maar daar werd vlug een mouw aan gepast. Het publiek was er hoe dan ook en mocht proeven en een bijdrage doen voor het Mannahuis in Roeselare. Hobbykok Claudia Allemeersch kwam graag helpen voor het goede doel. De aangekondigde Tania Dexters stuurde zonder echte reden haar kat, terwijl sommigen speciaal voor haar gekomen waren. De organisatoren waren ontgoocheld. Marie Vinck en Mike Verdrengh van De Rodenburgs maakten het goed.

Na de clash tussen de burgemeesters van Kortrijk en Roeselare, die er eigenlijk geen was, telde het enthousiaste publiek af naar de slotminuten.

En dan kon het feest helemaal beginnen. De stress viel van Dupont zijn schouders. Een glaasje kon er weer vanaf. De hele recordpoging werd gefilmd en er waren getuigen.

Het is nu wachten op de homologatie voor het Guinness Book of Records en de volgende editie in 2011 in Roeselare, misschien wederom met De Rodenburgs ster actrice Marie Vinck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten